Torbjørn Kvasbø vinner stor internasjonal pris

Gyeonggi International Ceramic Biennale 2017 (GICB2017) i Korea er den største og viktigste internasjonale biennalen i verden for keramikere. Sist lørdag 6. april mottok Torbjørn Kvasbø biennalens fremste pris - "The Grand Prize". Juryen bestod av 11 medlemmer fra seks land og plukket ut Kvasbøs arbeid blant 2470 bidrag fra 1497 deltagende kunstnere.

Om Torbjørn Kvasbøs arbeid "Tube Sculpture" sa juryen ved Gyeonggi International Ceramic Biennale 2017; "...Tube Sculpture is made by piling up yellow tubes. The artist says that the color yellow symbolizes life and that tubes are a reference to communication..."

Rørformen er metafor på selve livet

Eller som Kvasbø selv formulerer det: - Gjennom rør-formen referer jeg i grunnen til livet selv: Den viktigste transportformen for alt liv er gjennom rør, i kroppen, og i naturen forøvrig. Dessuten er rør/beholder/vessel den mest arketypiske bruksgjenstanden i vår kultur og i min keramiske fagtradisjon, verden over.

Videre kommenterte juryen: “…workmanship is combined with conceptual thinking. Torbjørn Kvasbø is a mature, experienced artist with outstanding craftsmanship. The Tube Sculpture speaks for the trends of experimental and sculptural Western ceramic art for its outstanding form and artistic expression.”

Liste over arbeidene som fikk priser og hederlig omtale ved Gyeonggi International Ceramic Biennale (GICB2017) i Korea 2017, finner du her. 

Fra Venabygd til verden

Kunstneren og keramikeren Torbjørn Kvasbø har sitt hjem og verksted i Ringebu, men verden er hans arena. Fra huset i Venabygd går ferden ikke bare til verdens største biennale for keramikere i Sør-Korea, der han i tillegg til å delta i selve bienallen, også har satt av ekstra dager for å jobbe i leira sammen med dyktige koreanske og internasjonale kolleger. Selv beskriver han dette samarbeidet med internasjonale kollegaer som en god skisseperiode som har resultert i utkast og ideer til en rekke nye skulpturer.

Og nye arbeider er selvsagt vesentlig for alle skapende mennesker, men særs viktig for en som om to år ikke bare skal delta på den store bienallen GICB2019, men i tillegg ha egen separatutstilling.

Ny utstilling åpner 10. juni i Ringebu 

Her hjemme står også oppgavene i kø. Den 10. juni åpner Kvasbø ny utstilling i fjøset i Ringebu prestegård.

- Det jobbes litt med å gjøre rommet ferdig, forteller Kvasbø. - Rommet er renset og vasket skånsomt så det meste av det originale er intakt, golvet er pusset akkurat så lite som jeg vil ha det, ny utgangsdør er snekret, og det jobbes med å få tak i et noenlunde rimelig, men ok lyssystem i taket. En betongplattting må på plass utenfor inngangsdøra så jeg kan laste ned og trille inn tunge gjenstander. Fjøset er rått og nydelig, et godt prosjektrom! Torbjørn Kvasbø er begeistret! Det blir spennende å se hva jeg får til der. Kjempejobb å drive med aleine, riktignok, men jeg håper å kunne begynne monteringen siste uka i mai, avslutter han.

Utstillinger forberedes i Kunsthall Grenland og Sevres Museum i Paris

Men ikke nok med dette. I det som er igjen av verksted på nedlagte Porsgrunn Porselensfabrikk i Grenland har Torbjørn Kvasbø et stort støpeprosjekt på gang.  - Dette er et samarbeid med Kunsthall Grenland, forteller Kvasbø. Vi startet 1. februar og støper gamle PP-vaser på harde livet helt fram til jeg åpner utstilling der 1. november. Jeg har ansatt en person som gjør støpejobben for meg. Ellers har jeg en stor utstilling i Sevres Museum i Paris våren 2018, sammen med Marit Tingleff og Kari Dyrdal. Vi har 1000 m2 galleri så det blir en stor mønstring, avslutter Kvasbø.

Litt fakta om Torbjørn Kvasbø

Torbjørn Kvasbø (f. 1953) studerte i perioden fra 1975 til 1978 ved Institutt for keramikk på Kunsthøgskolen i Bergen (KHiB). Her kom Kvasbø i kontakt med utenlandske keramikere som arbeidet i en nyere keramisk tradisjon med større fokus på det kunstneriske abstrakte uttrykket.

Den store vedfyrte ovnen i Venabygd

Foto: Kari Sund

I 1984 reiste Kvasbø til Japan for å lære seg mer om japansk keramikk, og sommeren 1985 bygget han en anagama-ovn hjemme i Venabygd i Gudbrandsdalen. Dette er en stor teglsteinsovn med 7 m3 kammer. Tar 5-6 døgn å brenne. Ovnen fyres med ved og varmes opp til mellom 1300 til 1350 grader. Under brenningen utsettes det rå steingodset for åpen ild. I løpet av prosessen blir lufttilførselen redusert og røykgasser utvikles, noe som gir ulike farger på overflaten av steingodset. I tillegg bruker Kvasbø for eksempel skjellsand, glasur og sandblåsing for å oppnå ulike teksturer på keramikken.

Fra bruksformer til et abstrakt formspråk

Foto: Nasjonalmuseet, Vedfyrt steingods. 1989

Mot slutten av 1980-tallet ble Kvasbøs arbeider tydeligere preget av et abstrakt formspråk. Den rå leiren ble røffere behandlet og de opprinnelige bruksformene deformert. Typisk for arbeider fram mot 2000-tallet er en overflate som kan minne om størknet lava.

De monumentale formatene

Foto: Nasjonalmuseet, «Bagdad Blues». Glasert steingods. 2013. 

I 2003 oppholdt Kvasbø seg ved European Ceramic Workcentre (EKWC) i Nederland. Her fikk han anledning til å arbeide i virkelig store monumentale formater. Dette oppholdet og de store formatene markerer en dreining i Kvasbøs kunstnerskap. Arbeidene blir brent i gassovn og får overflater med glassur i sterke farger som grønt, rødt, gult, blått og oransje. Mange av disse verkene ble vist på Torbjørn Kvasbøs separatutstilling på Kunstindustrimuseet i Oslo (2005).

Professor og kunstner med verden som scene

Foto: Nasjonalmuseet. Leirgods med hvit begitning og gul glasur 2012-2013.

Torbjørn Kvasbø har vært professor i keramikk ved Högskolan for Design och Konsthantverk i Göteborg (1996-2000) og på Konstfack i Stockholm (2000-2008). I tillegg har han vært gjestelærer ved kunsthøgskolene i Bergen og Oslo, og flere andre utenlandske kunsthøgskoler.

Villeroy & Boch Gustavsberg utnevnte i 2008 Kvasbø til keramikkstipendiat. I forkant av stipendieutdelingen skrev bedriften i sin pressemelding: ”Torbjørn Kvasbø har även påverkat yrkesverksamma keramikere att ta plats på såväl den svenska som den internationella scenen. Utan honom hadde sannolikt utvecklingen av svensk keramikk inte varit så dynamisk som den är i dag.”

Motatt mange prestisjetunge priser

Foto: Nasjonalmuseet, Frode Larsen. "Vaseklase", støpt uglasert porselen, 2010.

Torbjørn Kvasbø har også blitt tildelt «Premio Faenza», førstepremie ved 51. Faenza International Ceramic art Competition (1999), Kunsthåndverkprisen (2012) og nå altså Grand Prize under Gyeonggi International Ceramic Biennale i Sør-Korea i 2017.